Partner login

"Møbelverdenens Dumbledore"

Snickers Workwear - Danmark

Greg McGeough er manden bag irske Barrell & Gunn. Et møbelfirma, som har skabt sin helt egen niche ved hjælp af japansk teknologi fra 1600-tallet og amerikansk industriel vintagestil. Det er svært at forestille sig, at Greg for blot fire år siden sad og arbejdede foran en computer iført et skræddersyet jakkesæt. Det er næsten lige så svært at forstå, at der skulle et indbrud til, for at iværksætteren i ham blev sat fri.

Det er en onsdag aften i februar. Greg McGeough står i sit værksted og er ved at trække sit tunge læderforklæde over sine mange lag arbejdstøj. Luften i lokalet er kølig, og hver gang han ånder ud, står der en lille sky af fortættet damp ud af hans mund. Han tænder for svejseapparatet og går hen til en bunke svært genbrugstømmer, der lige om lidt skal forvandles ved hjælp af en 300 år gammel teknologi.

"Træet forkulles delvist over åben ild, og derefter bliver det skuret, børstet, olieret og poleret med groft sandpapir, indtil det har en smuk, blød og blank sort overflade."

Hvordan startede det?

“Jeg studerede, var jeg på udveksling i Kyoto i Japan, og jeg vendte senere tilbage for at bo der i en periode. Under et besøg på en Hi-matsuri (ildfestival) i en af de mange små traditionelle landsbyer ved foden af bjergene spurgte jeg en japansk ven, hvorfor husene var sorte. Det var første gang, jeg nogensinde havde hørt om Yaki Sugi, og dengang var mit japanske stadig så mangelfuldt, at det at oversætte forklaringen var næsten lige så svært som at lære teknikken. Træet forkulles delvist
over åben ild, og derefter bliver det skuret, børstet, olieret og poleret med groft sandpapir, indtil det har en smuk, blød og blank sort overflade. Processen giver ikke alene træet et ekstremt flot udseende, men danner også en naturlig barriere mod brand, vand og insektangreb. Det er smukt, funktionelt og naturligt. Du får simpelthen hele pakken!"

Møbelverdenens Dumbledore i Snickers Workwear

Og det var i det øjeblik, at du besluttede dig for at begynde at fremstille dine egne møbler?

“Nej, det var det langt fra! Dengang fulgte jeg stadig den slagne vej (eller jeg forsøgte at gøre det): tage en uddannelse, få et job (helst et varmt og sted), købe et hus osv. Min far er håndværker,
og vi har aldrig manglet noget, men selvom han sørgede for at lære os, hvordan man bruger sine hænder, forsøgte han altid at styre os mod den akademiske verden og væk fra livet i arbejdstøj! Jeg rejste oprindeligt til Japan som udvekslingsstudent, men jeg tog tilbage, fordi jeg følte mig udbrændt af studielivet og stadig var lidt forelsket i idéen om at bo i udlandet. Mens jeg studerede/arbejdede, blev jeg også partner i en irsk pub i Kyotos Geisha distrikt. Det var faktisk der, jeg første gang mødte japanske håndværkere og andre kunstnere. Ikke overraskende førte de mange gode samtaler om faget over en pint Guinness til, at jeg faldt pladask for hele den traditionelle japanske kultur – kunst, håndværk og teater.”

Møbelverdenens Dumbledore arbejder i Snickers Workwear

Hvordan kom den nye kærlighed til udtryk?

“Jeg arbejdede med Geisha og rejste rundt med et traditionelt japansk teaterkompagni på deres europæiske turné, og jeg tænkte: “Det her er sagen! Det er det, jeg vil!” Livet som udlandsirer var ikke længere helt så attraktivt, og charmen ved at arbejde som den stereotypiske fregnede irske
bartender begyndte at blegne (og jeg drak ALT for meget!), så jeg flyttede tilbage til Irland og startede et produktionsselskab.” Men timingen kunne ikke have været værre, for det varede ikke længe, før krisen ramte, og jeg indså hurtigt, at min virksomhed ikke ville overleve. Samtidig havde jeg et indbrud, hvor tyvene tog alt af værdi. Så jeg stod uden arbejde, uden penge og med et bryllup, der ventede lige om hjørnet, og derfor var jeg nødt til at improvisere. Hurtigt!”

Barrell and Gunn anvender Snickers Workwear

og det betød?

“Jeg har altid haft hænderne skruet rigtigt på (takket være min far!), og fordi jeg havde hjulpet min far i hans virksomhed, arbejdet med håndværkere i Japan og bygget teaterkulisser, havde jeg et rigtig godt fundament at bygge videre på. I min garage havde jeg de gamle teaterkulisser og forskellige andre ting stående (jeg er i dén grad samler), så jeg havde adgang til masser af gammelt træ og stål (deraf navnet Barrell & Gunn, som spiller lidt på det med materialerne), og jeg havde en idé om, at jeg kunne forvandle stumperne til noget af værdi. Som sagt: Jeg havde et solidt fundament rent håndværksmæssigt, og Google udfyldte hullerne! Det er faktisk ret opmuntrende at se, hvor mange mennesker der deler instruktionsvideoer på YouTube – særligt amerikanere. I USA er der en meget stærk gør det selv kultur, og niveauet er temmelig højt. Der er masser af mennesker, som deler rundhåndet ud af deres erfaringer og gerne rådgiver dig om alt, hvad de ikke allerede har beskrevet i detaljer i deres videoer.

Og den industrielle vintagestil (eller i hvert fald den version af den, som på det seneste er blevet hvermandseje) opstod faktisk i USA. Herfra gik det temmelig stærkt med Barrell & Gunn – jeg kombinerede det, den japanske kultur havde lært mig om Yaki Sugi, med det, amerikanerne havde lært mig om at arbejde med træ og svejse, og det min far havde lært mig om lidt af hvert.

"Jeg ikke, hvad jeg tænkte på, da jeg etablerede en møbelforretning seks minutters kørsel fra Europas mest succesrige IKEA!”

Det lyder som noget ret nyt efter irsk målestok?

“Ja, det var helt sikkert nyt og sandsynligvis en lille smule dumdristigt! Set i bakspejlet ved jeg ikke, hvad jeg tænkte på, da jeg etablerede en møbelforretning seks minutters kørsel fra Europas mest succesrige IKEA!”

Men hvordan skaffede du kunder nærmest fra den ene dag til den anden?

“Jeg begyndte at sælge de ting, jeg havde lavet via Done Deal, som er et af Irlands største websteder med rubrikannoncer. Det fungerede bedre end forventet, men jeg følte ret hurtigt,
at jeg havde brug for et mere personligt forum. Det ville have været rart med et showroom på hovedstrøget i Dublin, men jeg havde ikke (og har stadig ikke!) den mindre formue, det kræver at leje et butikslokale i Dublin. Det samme gælder traditionelle reklamer. Jeg huskede fra mine teaterdage, hvor dyrt det var at reklamere: over 10.000 kr. for en lille reklame i en avis, som ofte
kun solgte ti ekstra billetter. Jeg havde lagt mærke til, at stadig flere virksomheder var begyndt at markedsføre sig via Facebook, og jeg kunne godt lide tanken om en “live” dialog med kunderne.
Jeg tænkte, at direkte kontakt med et marked, der overhovedet ikke aner, hvem du er, eller præcis hvad du sælger, måtte være sagen – og så var det billigt!
På Facebook har du også mulighed for at kommunikere på en ærlig måde med dine kunder – ikke noget af det der kønsløse, renskurede og anonyme sprog, man ser i reklamerne. Jeg har et par gange fået en påtale fra Facebooks marketingteam, fordi jeg brugte kraftudtryk i nogle af mine reklamer, men jeg tror, vi er ved at have nået til en forståelse nu, og resultaterne taler deres
tydelige sprog – det er nødvendigt ,at folk køber, hvem du er, før de vil købe det, du sælger!”

Hårdt arbejde i Snickers arbejdstøj

hvad var resultatet?

“I dag har jeg 15.000 følgere, og mange af dem er tilbagevendende kunder. For et år siden havde jeg 1.000, så det går stærkt ... og jeg skylder Mark Zuckerberg et kram.”

“Størstedelen af kunderne foretrækker at lægge vejen forbi værkstedet, selvom jeg tror, det blot er for at sikre sig, at jeg er en rigtig person med et rigtigt væksted og ikke en svindler, som sidder
bag en computerskærm og franarrer folk deres penge!"

Du har satset hele butikken på unikke møbler, der er bygget på bestilling til den enkelte kunde, og du har ikke et fast produktsortiment.

Hvordan fungerer det i praksis, når en kunde foretager en bestilling?

“Størstedelen af kunderne foretrækker at lægge vejen forbi værkstedet, selvom jeg tror, det blot er for at sikre sig, at jeg er en rigtig person med et rigtigt væksted og ikke en svindler, som sidder bag en computerskærm og franarrer folk deres penge! Nogle af dem kommer med et moodboard eller et konceptbillede og andre kommer med en færdig tegning. For mig gør det ingen forskel. Med fare for at lyde arrogant: Jeg kan bygge lige det, de ønsker. Så længe det handler om møbler – jeg er ikke så lun på at bygge benproteser eller fly! ”

Præcision hos Greg McGeough

Bekymrer det dig ikke, at lokalet ikke ligner et showroom?

“Nej, overhovedet ikke. Tværtimod tror jeg, at det, kunderne føler sig tiltrukket af, når de kommer her, er de rå omgivelser, smøreolien og alt rodet. Sådan ser her ud hele tiden, og det lidt snavsede miljø er med til at tilføre en vis autenticitet, som vækker kundernes tillid og fortæller dem, at vi er den ægte vare. Og hvor meget sjov er der lige ved at stå og svede i en kø i en kønsløs butik blot for at få lov til at betale for et møbel, som alle andre har?”?”

vil du sige, at dine møbler er dyre?

“Priserne ligger uden tvivl til den pæne side. Ikke fordi materialerne er dyre, men på grund af den tid, der er lagt i hvert eneste møbel. Vi, det vil sige mig og mit lille team, er sjældent færdige med
dagens arbejde før klokken 21. Men vi forsøger heller ikke at ramme bredt i markedet. De mennesker, der overvejer at investere i et af vores møbler, gider ikke længere de masseproducerede møbler. De har indset, at nok får de en vare af høj kvalitet for relativt små penge, men deres nabo har præcis samme sofa. Vores kunder går ofte efter noget, der er fuldstændig skræddersyet og unikt.”

Unikke møbler hos møbelverdenens Dumbledore

beskriv din typiske kunde.

“Der findes faktisk ikke en typisk kunde. De fleste af mine kunder er kvinder, men jeg tror, det skyldes, at kvinder generelt er mere proaktive og er bedre projektledere, så derfor er det som regel
dem, der tager initiativet til at udvikle et koncept og tage kontakt. Jeg blev faktisk ret overrasket, da jeg begyndte at bruge analyseværktøjerne og fandt ud af, hvilke trends der var. Jeg var nok lidt forudindfattet, hvad angår kønsfordelingen, men jeg troede, at møbler i industriel vintagestil appellerede mere til mænd – altså det der med stål og træ, herreværelser, singlelejligheder osv. – men jeg har siden fundet ud af, at den ABSOLUT største andel af mine primære inspirationskilder online er design skabt af kvinder. Forstå mig ret, mænd er en meget vigtig del af min målgruppe,
men jeg blev glædeligt overrasket over at se, hvor begejstrede kvinder er for design i industriel vintagestil..

Industriel vintagestil hos Barrell and Gunn

Hvor blev din egen interesse for materialer og teknikker født?

“Jeg plejer at sige, at jeg fik den ind med modermælken. Eller at det ligger til familien. Min mor har otte søskende. Fem af dem arbejder med møbler på en eller anden måde. Så i min barndom var
jeg omgivet af diskussioner om møbler og tekstiler. Jeg forsøgte på et tidligt tidspunkt at få min far til at investere i robust arbejdstøj til sin virksomhed, som arbejder med maskiner til affaldshåndtering. Men jeg blev altid mødt med et bestemt nej og det, man nærmest kan kalde et hånligt fnys.”

"Jeg er helt oprigtigt bange for, at min kone skal finde ud af, hvor mange penge jeg har brugt på arbejdstøj fra Snickers Workwear gennem årene."

hvorfor det?

“Min far tilhørte den gamle skole og gør det stadig til en vis grad. For ham var arbejdstøj en kedeldragt. Punktum. Han finder selve idéen om at investere penge i arbejdstøj latterlig og begrebet specialdesignet arbejdstøj lige så latterligt. Jeg havde ikke lige så firkantet en holdning. Til gengæld havde jeg ømme knæ, en våd bagdel og frøs over det hele. Jeg købte mit første par Snickers Workwear bukser en uge efter, at de blev lanceret her i Dublin. Da lønnen var gået ind den følgende uge, gik jeg ned og købte en langærmet trøje og en fleece. Ugen efter købte jeg en hue og et par handsker. Jeg er helt oprigtigt bange for, at min kone skal finde ud af, hvor mange penge jeg har brugt på arbejdstøj fra Snickers Workwear gennem årene – men det eneste, jeg fortryder, er, at jeg ikke kan købe hele kataloget! Helt seriøst, når du arbejder med dine hænder, er tøjet dit kontor. Hvis du er kold, våd og utilpas, går det ud over arbejdets kvalitet. Tøjet er funktionelt og behageligt, og efter min mening er tøjet også en del af det image, du præsenterer over for kunden – du gør ikke det samme indtryk, hvis du er iført et par gamle jeans og et par slidte sweatere lag på lag. Det varmeisolerende inderlag er intet mindre end min bedste ven.”

Hårdt arbejde kræver det rigtige arbejdstøj

Dine kolleger kalder dig en Snickers Workwear fanatiker. Giver du dem ret?

“Jep. Snickers Workwear og Star Trek er mine to store passioner. Det er helt tydeligt, at Snickers Workwear er designet af fagfolk til fagfolk. Og med det mener jeg, at du nærmest kan mærke, at
designerne selv har slidt og testet tøjet. Det har stretchmateriale alle de rigtige steder, det har beskyttelse der, hvor det er mest nødvendigt, og det har masser af smarte detaljer, som jeg også selv ville have valgt. Og sidst men ikke mindst har det en fremragende åndbarhed. Jeg arbejder meget med åben ild, og når jeg er færdig med at brænde træet, er jeg aldrig drivvåd af sved og kold på samme tid. Men for lige at sikre, at mit ægteskab overlever dette interview, vil jeg gerne revidere mit tidligere udsagn til “mine tre store passioner er min kone, Snickers Workwear og Star Trek.”

Jeg kan se, at du er iført Snickers workwear fra top til tå. Hvad har du på?

OK, hvis vi starter fra bunden, har jeg Solid Gear Phoenix GTX støvler på, termosokker og termoundertøj. Dertil mine favoritbukser, et bælte, en halsvarmer, handsker, termo T-shirt, skjorte, body mapping microfleece jakke og yderst en softshell jakke.

Det rigtige arbejdstøj til det rigtige arbejde

Synes du, at der mangler noget i deres produktsortiment?

“I betragtning af, at jeg bruger mange timer om ugen på at brænde træ eller svejse, kunne jeg godt tænke mig en serie tøj beregnet til svejsning. I dag tager jeg mit læderforklæde på, men der er stadig risiko for, at en varm gnist beskadiger mit Snickers Workwear tøj. I går fik jeg et raserianfald, fordi jeg brændte et lille hul i ærmet på min jakke. Seriøst, jeg fik et voldsomt raserianfald, hvor jeg råbte og skreg som et lille barn... jeg siger ikke, om der var tårer.”

Når vi taler om bæredygtighed og holdbarhed, så ser dine møbler ud til at kunne holde for evigt. Og en stor del af det træ, du bruger, er genbrugstræ.

Er din kunstneriske stil delvis drevet af et bevidst hensyn til bæredygtighed?

“Jeg ville meget gerne svare ja til det spørgsmål, men det miljøvenlige ved mine møbler er helt ærligt mere tilfældig end tilsigtet. Forstå mig ret, jeg er meget glad for, at Barrell & Gunn er så
miljøvenlige som muligt, og jeg forsøger nu bevidst at holde fast i det, men i starten var det kun et spørgsmål om æstetik og om at finde min egen niche på markedet.”

Fra genbrugstræ til møbler

Regner du med, at dine børn skal overtage din virksomhed, så du på den måde kan give arven videre?

Nej, min holdning er, at en arv ikke skal være bundet op på en virksomhed eller en ting. Den arv, jeg gerne vil give videre, er at se mine glade og sunde børn vokse op og blive til glade sunde voksne, som bidrager med noget positivt. Det er fuldstændig ligegyldigt for mig, hvordan de gør det, så længe det ikke involverer heroin eller terrorisme. Men jeg forbeholder mig helt og holdent retten til at fortælle dem historien om, hvordan jeg startede Barrell & Gunn i en iskold garage derhjemme
med blot nogle få stykker værktøj købt brugt og så meget Snickers Workwear tøj, jeg havde råd til at købe!"

Udforsk mere ↓

Efterår/vinter - 18

Stretch, vandtæthed og specielt til kvinder er overskrifterne i denne sæsons magasin. Tjek vores nyheder for efteråret/vinter -18 og bliv klar til det skiftende vejr. Hent magasinet hos din lokale forhandler eller se det online her.

Browse vores magasin

Spørg os